vrijdag 11 januari 2019

Januari 2019

Elke dag met Fay is weer een uitdagend feestje.

Onze aussie Rain is 6.5 jaar geleden bij ons gekomen.
En sinds dien, zijn er heel veel interen pups en 
interne puber honden bij ons geweest.

Een eigen pup na 6.5 jaar...
Het zal lijken alsof het 'piece of cake' is.
Echter, ik kan je nu vertellen, het is heel anders.
Dit is toch opeens 'je eigen furry kind....'.


Normaal zijn mijn trainingsdoelen heel duidelijk omlijnd.
Mensen komen met bepaalde 'problemen' of verwachtingen.
Voor de aankomende weken of maanden.
Daar ga ik dan mee aan de slag.

Het enorme grote verschil is.
Dit is mijn eigen hond.
Ik wil haar, zoals iedere honden eigenaar zo goed 
mogelijk opvoeden. En haar taak wordt dat ik 
haar binnen mijn bedrijf Clinidogs wil gaan inzetten
als therapiehond en coach hond.
Maar bovenal wil ik dat zij 
zichzelf wordt.
En wil ik haar heel graag begeleiden bij 
het ontdekken van de wereld en haar ontwikkeling
met gezonde verbazing en trots volgen.


Fay bewijst voor mij elke dag weer,
dat er geen eenduidige begeleiding voor honden is.
Er is geen enkel boek en geen enkele training
die voor elke hond werkt!



Het is en blijft zo ontzettend belangrijk om naar
de individuele hond en eigenaar te kijken.

Om enkele voorbeelden te noemen:
Mijn honden krijgen allemaal vers vlees.
Diverse smaken met diverse diersoorten door elkaar.
Nog nooit eerder in mijn honden carrière heb ik mee gemaakt,
dat puppen, dat vlees niet willen eten.
Mevrouw Fay liet de samengestelde smaken gewoon lekker in 
het bakje liggen. Ze ging er even aan snuffelen. maar zette haar bek er niet op.
Oh oh. mama Suus ongerust. Puppie Fay moet eten. Wat eet ze wel.
Enkel eenvoudige smaken, vooral pens ging er wel in.
Dus, we zijn een aantal weken overgegaan op pens
en 1 x per dag een enkelvoudig smaak (bijv, hart).
Inmiddels eet mevrouw Fay wel meer smaken.
We zijn het rustig aan het opvoeren.
(enkel eend vind ze nog niet lekker, nouja vooruit).

Een ander grappig voorbeeld.
Ik doe met Fay veel beheersingsoefeningen,
gebaseerd op de Impuls Controle trainingsmethode.
Daar werken we veel met het eigen initiatief van de hond belonen.
En vooral liggen op een kleedje, maar ook rustig
naast mij liggen, of ergens liggen wat ik fijn vind, beloon ik telkens.

Op de hondenschool zou juf Suzan met haar 
eigen pup Fay wel even de zit en blijf oefening voordoen.
Dus, ik zeg zit, geef blijf commando,
neem  1 stap afstand en Fay gaat liggen.'
Ik moet ontzettend lachen.
Immers, dit is waar ik haar telkens voor heb beloond.
Echter het is niet de oefening.
Dus met een kleine tussen stap (belonen voor zit commando),
begreep Fay uiteindelijk wat ik van haar vroeg.
De cursisten vonden het leuk om te zien.



Twee aussies op de foto krijgen blijft voor nu nog
steeds een uitdagend klusje. 
Dus de tijd nemen.
Lekker experimenteren met mijn canon camera.
Goed om te werken aan geduld....




En natuurlijk gaat de gewone training ook altijd door.
Ik vind het erg belangrijk dat Fay overal leert om 
rustig te gaan liggen.
Eigenlijk is dit de kleedjes oefening.
Dit oefenen we dus ook vrijwel dagelijks.
Op diverse plekken.
Veel belonen en ook Fay haar botjes laten opeten 
op haar kleedje gaat super goed!


Deze week mocht Fay met Therapiehond Dio,
samen trainen en spelen.
Dat was erg leuk.

Dio gaat in januari gewoon de zee in,
lekker zwemmen.
Fay houdt het nog even bij natte voetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten